Viatjar amb T-10 redueix el preu dels viatges, però hi ha formules per economitzar encara més.

Per molts habitants de Barcelona i la seva àrea metropolitana la despesa en transport públic és una necessitat gairebé obligada. A la capital catalana els desplaçaments interns en transport públic superen els del vehicle privat, i la ràtio és pràcticament equivalent pels trajectes des de les primeres corones.

El preu per viatge també s’incrementa a mesura que ens allunyem de Barcelona. Utilitzar una T-10 d’una zona cada setmana equival a uns 120 euros al trimestre, i fer-ne servir una de tres (per arribar-hi des de Granollers, Terrassa o Sitges) en són 321.

En molts casos viatjar en transport públic és més barat que conduir, i la majoria d’usuaris (el 52%) fan servir targetes multiviatge, com la T-10, per reduïr-ne el cost. Tot i així, existeixen diverses bonificacions i alguns gestos que permeten estalviar encara més:

 

1. Convertiu la T-10 en T-11: La T-10 permet viatjar en diversos mitjans de transport durant una franja de temps. Si algú esgota la targeta però no ha transcorregut aquest temps, podeu demanar-li-la per fer servir el transbordament. Això sí, haureu d’usar un mitjà de transport diferent (si ve del metro o del tren) o una altra línia (si ve del tramvia o l’autobús).

 

2. Utilitzeu la T-Mes en comptes de la T-10: Si habitualment feu viatges de més d’una zona la T-Mes surt més a compte que la T-10. Per un trajecte d’anada i tornada en dies feiners entre Mataró i Barcelona (tres zones) la T-Mes costa 99,60 euros, i quatre T-10 són 107 euros. A banda, la T-Mes disposa de viatges il·limitats.

 

La T-Mes pot ser més barata que la T-10 si l'usem habitualment / Jonathan Petit

La T-Mes pot ser més barata que la T-10 si l’usem habitualment / Jonathan Petit

 

3. Feu servir el cercador de títols: En funció de les necessitats de transport que tingueu, pot sortir-vos més a compte una targeta multiviatge, un abonament o, fins i tot, una combinació dels dos. L’Autoritat del Transport Metropolità disposa d’un cercador de títols per triar l’opció més barata.

 

4. Viatgeu amb títols no integrats: En alguns casos no és necessari un abonament integrat (amb transbordaments) per fer els trajectes habituals. Alguns operadors disposen de títols multiviatge més barats. Per exemple, el Bonotren de Rodalies (10 viatges en tren) costa un euro menys que la T-10 d’una zona. En autobús, operadors com Sagalés ofereixen títols propis amb descompte.

 

5. Aprofiteu els descomptes per edat: Alguns títols de transport només s’expedeixen per a joves o majors de 60 o 65 anys. És el cas de la T-12 (gratuïta fins el 14 anys), la T-Jove (preu reduït fins els 25) i la T-Rosa (preu reduït per a majors de 60 o 65 anys).

En els serveis Regionals els titulars del Carnet Jove opten a un 20% de descompte. Aquesta reducció també s’aplica a la línia de Puigcerdà, fora del sistema integrat.

FGC i Renfe expedeixen acreditacions per optar a descomptes d’edat. Podeu fer servir el Passi Pensionista a FGC (fins el 75% de descompte), la Targeta Dorada de Renfe (40% de descompte) o la +Renfe Jove (fins el 50%).

 

Els descomptes socials i per edat estan disponibles a tots els operadors / Fermín RF

Els descomptes socials i per edat estan disponibles a tots els operadors / Fermín RF

 

6. Demaneu els títols socials: A banda dels descomptes per edat també existeixen reduccions permanents en els títols de transport per a famílies nombroses i monoparentals (fins el 50%), així com un abonament trimestral per 29,85€ destinat a persones en situació d’atur. La T-Rosa i la Targeta Dorada de Renfe també estan disponibles per a persones amb discapacitat reconeguda.

 

7. Aneu a l’aeroport en tren: Per viatjar a l’Aeroport del Prat amb la nova L9 Sud cal un bitllet senzill més car (4,50 euros), o bé disposar d’un abonament que no sigui la T-10. En canvi, fer-ho en Rodalies (R2) no suposa cap increment respecte els preus de la Zona 1.

 

8. Reclameu la Devolució Xpress: Si viatgeu en Rodalies de Catalunya (Rodalies i Regionals) podeu reclamar un bitllet compensatori pel mateix trajecte si el vostre tren arriba amb 15 minuts de retard. La sol·licitud es pot fer a l’estació i online. Queden exclosos els casos en què el retard es degui a un fet de “força major”, com actes vandàlics, incendis o atropellaments.

 

Podeu reclamar un bitllet compensatori a Rodalies si el retard és superior a 15 minuts. / Germán Saavedra

Podeu reclamar un bitllet compensatori a Rodalies si el retard és superior a 15 minuts. / Germán Saavedra

 

9. Utilitzeu els paquets d’oci: Alguns operadors ofereixen bitllets combinats a destinacions i equipaments d’oci, així com a espectacles i museus. Solen incloure el trajecte d’anada i tornada, i aporten algun descompte o avantatge respecte el preu per separat.  N’ofereixen TMB, Rodalies de Catalunya, Ferrocarrils de la Generalitat i algunes empreses d’autobús.

 

10. Feu servir el Bicing: El servei públic de lloguer de bicicletes de Barcelona, el Bicing, entra dins de la categoria de transport públic no motoritzat, i pot estalviar-vos molts diners. Hi ha estacions arreu de Barcelona, excepte a les zones més elevades. S’hi pot abonar qualsevol major de 16 anys, i té un cost de 47,16 euros anuals. Els primers 30 minuts de cada viatge entren en aquest preu.

 

Portada: Jun Selta

Comentaris

Posted by Josep Andreu Palacios

Leave a reply

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *